Gematigd regenwoud

12 augustus 2013 - Tofino, Canada

We hebben een hele andere kant van Canada gezien. De Rockies, de gletsjers en de orka's maakten plaats voor een gematigd regenwoud. Daarvoor moesten we wel een paar uur rijden.
Campbell River lieten we vanmorgen om ongeveer tien uur achter ons.  Via de snelweg reden we richting Nanaimo. Na ongeveer een half uur namen we de afslag naar snelweg BC 4, de enige weg naar de westkust van Vancouver Island, met als hoogtepunten Ucluet en Tofino. Het is in totaal 280 kilometer rijden en vergt zo' 3 tot 3,5 uur. Halverwege picknicken we bij een rotspartij met grote en kleine stenen en watervalletjes waar we naar hartelust  kunnen klauteren. Lucas vindt het er geweldig.

Daarna rijdt Paul en mag Lucas voorin zitten.   De weg gaat door een bosrijk gebied, smalle weggetjes en weinig plaats om even stil te staan.  Ik kijk rustig vanaf de eettafel naar de berm van de weg, staar een beetje.  In een flits zie ik een beer, een zwarte beer staan.  Hij kijkt naar de voorbij rijdende auto's.  Ik weet het zeker maar we kunnen niet stoppen, er is gewoonweg geen ruimte. Ik twijfel toch een beetje maar toch weet ik het uiteindelijk zeker.  Er zat een beer aan de kant van de weg.  En vanaf dat moment houden Lucas en ik onze ogen extra open maar jammergenoeg zien we niets meer.

In Ucluet aangekomen gaan we eerst naar het bezoekerscentrum want we hebben een pas nodigen voor het Pacific Rim National Park.  Het is een groot park met verschillende gezichten.  Jaarlijks bezoeken veel toeristen de westkust en Tofino en Ucluet voor de trekkende walvissen en de ruige kust, maar ook voor het gematigd regenwoud. Rond Ucluet is een aantal wandelingen uitgezet.  Wij kiezen op advies van een medewerker van het informatiecentrum voor een 1 kilometer lang rondje, Rain Trial.  Het is een aangelegd pad over houten bruggetjes om de natuur zo min mogelijk te beschadigen.  Er staan heel oude bomen (voornamelijk cederhout), sommige meer dan 800 honderd jaar oud.  We zien varens, mos aan de boomtakken hangen, omgewaaide bomen waar na jaren weer andere bomen op groeien.  Het is bijzonder om door heen te lopen.   De temperatuur ligt aan de westkust lager en het is er vochtig.  We horen dierengeluiden, ik zie een heel klein vogeltje tussen de bladeren maar kan er geen foto van maken.  Even later vliegt een kraai over die zich ook al had laten horen.  In de verte horen we nog een ander dier dat we niet thuis kunnen brengen.  Verder is het erg stil.  Als het begint te regenen, doet het regenwoud zijn naam eer aan.
We rijden verder, naar de camping Crystel Cove in Tofino.  Als we onze camper hebben neergezet en het gestopt is met regenen, lopen we naar het strand, waartoe de camping direct toegang heeft.  Tofino is een oord van surfers en kajakkers en staat bekend om de hoge golven.  Bij ons strand is de zee rustig.  Dat is altijd zo, vertelt de buschauffeur later, een fervent surfer.  Op het strand liggen zeewier, kleine en grote krabbetjes en schelpen. Paul en Lucas staan met hun voeten in Pacifische oceaan.   Een bijzonder gevoel.  Het water is ijskoud.
We vinden het jammer dat we maar een nachtje in Tofino kunnen blijven.  Ondanks het slechte weer is het een leuk dorp en een mooi strand.  We hadden ons hier nog prima kunnen vermaken met een temperatuurtje vanaf 20 graden.  We overwegen zelfs een nachtje langer te blijven.  Dat betekent wel dat we in de nacht van maandag op dinsdag om 2 uur 's nacht moeten rijden.  We moeten onze camper dinsdag uiterlijk om 10 uur 's morgens afleveren.  En vanaf Tofino is het nog minimaal 3 uur rijden naar de ferry, anderhalf uur voor de overtocht.   We laten het een beetje afhangen van het weer op maandagochtend.  De voorspellingen zijn slecht.
We zijn net wakker geworden.  Het heeft in de nacht veel geregend en dat doet het nu nog.  We gaan straks rijden.  En dan maar hopen dat we niet al te lang op een plekje op de ferry hoeven te wachten.  We hebben geen plaatsje meer kunnen reserveren.   We hebben een camping geboekt bij Vancouver, niet ver van Go West.  Maar wij weten wel, en voor wie er nog naar Canada gaat, neem de tijd voor Vancouver Islands en ook voor Tofino en Ucluet.  Wij doen dat de volgende keer in ieder geval ook.  Onze rondreis zit bijna op zit, een geweldige ervaring.

1. Gb:
    12 augustus 2013
    wij komen daar ook niet...
    geen tijd....
    jullie weten wat wij gaan missen..
  2. Mirelle:
    13 augustus 2013
    Erg leuk en ook herkenbaar om te lezen allemaal! Goede reis terug.